اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

حاشیه‌های تئاتر فجر/ از لغو افتتاح تئاتررول تا استقبال از نمایش‌های خیابانی

روی صحنه رفتن نمایش‌های جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به یاد ولی الله شیراندامی و استقبال مخاطبان از اجراهای نمایش های صحنه ای و خیابانی از اتفاقات سومین روز برگزاری این رویداد هنری بود.

حاشیه‌های تئاتر فجر/ از لغو افتتاح تئاتررول تا استقبال از نمایش‌های خیابانی

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، سومین روز از سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با اجراهای بخش تئاتر خیابانی در ایوان انتظار متروی میدان ولیعصر (عج) آغاز شد.

این بخش از جشنواره توانسته تئاتر را بیش از پیش به میان عموم مردم ببرد. دو نمایش «دست...کاری» به کارگردانی مهدی ضیاییان‌پور و «زینب پاشا» به کارگردانی مهدی صالح‌ یار در این روز اجرا شدند.

نادر برهانی مرند دبیر جشنواره نیز از نخستین اجراهای خیابانی جشنواره دیدن کردند.

جشنواره سی و هشتم در ادامه از ساعت 16 با اجراهای بخش خیابانی در محوطه تئاتر شهر ادامه یافت.

اگرچه برف نیز دقایقی پیش از شروع اجراها آغاز به باریدن کرد اما بارش این نزول الهی چیزی از استقبال پرشور مردم در روزهای ابتدایی جشنواره کم نکرد.

در سومین روز از جشنواره همچنین شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی به تماشای نمایش متساوی الساقین در تماشاخانه تالار چهارسو نشست.

در پایان سومین روز از انتشار جشنواره همچنین کتاب «نمایشنامه‌های برگزیده فجر سی و هشتم» متشکل از نمایشنامه‌های منتخب جشنواره خبر داده شد. این کتاب که در 224 صفحه و قطع رقعی  زیرنظر مدیریت دفتر پژوهش و انتشارات نمایش به نگارش درآمده است، متن کامل سه اثر نمایشنامه از میان 7 نمایشنامه منتخب در این دوره را شامل می‌شود. 

نادر برهانی مرند دبیر جشنواره نیز در بخشی از یادداشت خود بر این کتاب نوشت: 
«نمایشنامه چونان قطاری است که در طول زمان سفر می‌کند و با خود چیزی برای آیندگان خواهد برد. خواننده امروزین نمایشنامه‌های الگوی اروپایی از قرون گذشته، لایه‌های مختلف جامعه و زمانه آن دوران را در می‌یابد، با خواندن نمایشنامه‌های دوران الیزابتین بخشی از تار و پود جان مردمان آن دوران را می‌توان دریافت و حالا به گمانم وقت آن رسیده که از خود بپرسیم آیندگان از میان قطار متون ما چه چیزی درک خواهند کرد؟

کدام معنا و کدام مفهوم؟ کدام تحلیل از زمانه خود را به ایشان هدیه خواهیم داد و در یک کلام: آیندگان با خواندن نمایشنامه امروز ما کدام وجه و کدام لایه زمانه معاصر ما را در خواهند یافت؟»

جشنواره سی و هشتم همچنین اجراهای خود را در روز سوم برگزاری به زنده یاد ولی الله شیراندامی بازیگر و کارگردان فقید تئاتر، سینما و تلویزیون تقدیم کرد. زنده یاد شیراندامی که روز جمعه 11 بهمن ماه در سن 88 سالگی دار فانی را وداع گفت، آخرین بار در سال 91 نمایش «هنر کمدی» را روی صحنه برد و همواره حامی این هنر و هنرمندان سرزمین مان بود. 

توجه به سیل زدگان و اجرای نمایش «بهار میاد» توسط هنرمندان گروه سیمرغ به نویسندگی و کارگردانی محمد بروند در مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان نیز از جمله اتفاقات ویژه روز سوم جشنواره بود.

همچنین در نمایش «ستاره شناس» نیز بازیگران در ابتدای کار یک دقیقه سکوت ایستاده به همراه مخاطبان را برای جانباختگان سه ماه گذشته در کشور تقدیم کردند.

 

*استقبال از نمایش بیگانه‌ای در خانه

نمایش محمد مساوات با عنوان «بیگانه‌ای در خانه» نیز در تالار اصلی تئاتر شهر با استقبال زیاد مردم رو به رو شد هر چند این نمایش دو ساعت و نیم زمان برد اما مردم با علاقه به تماشای آن پرداختند.

*اقبال نمایش‌های خیابانی

خوشبختانه در این روز اقبال نمایش‌های خیلی از بعد از ظهر در محوطه تئاتر شهر و خانه هنرمندان زیاد بود به طوریکه شاید برخی سالن‌ها به حد کافی پر نشدند اما نمایش‌های خیابانی توانستند مخاطبان زیادی را جذب خود کنند.

*لغو افتتاح تئاتررول

یکی از اتفاقات دیگر جشنواره در روز گذشته لغو افتتاح نخستین تماشاخانه مستقل ایران (تئاتررول) در محوطه تئاتر شهر بود که به دلیل برف و باران به روز دیگری موکول شد و هنوز زمان آن مشخص نیست.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول